Fake Vintage Book Covers # 1-3 - Kristof Spaey
*****
(Eigen beheer)
Allen die het werk van Kristof Spaey kennen weten dat de man gaarne dames tekent. Lekkere dames. Fideel als hij is publiceerde hij in het verleden reeds enkele kleine schetsboekjes in eigen beheer met daarin zijn oogst op het vlak van modeltekenen. Deze Fake Vintage Book Covers gaan echter nog een stapje verder. Er is namelijk een concept.

Een zeer aantrekkelijk concept zelfs. Spaey liet zich voor de tekeningen in deze drie nieuwe boekjes inspireren door de covers van Amerikaanse pulp paperbacks uit de jaren twintig tot zestig. Die waren meestal aantrekkelijker dan de inhoud van de boeken zelf en hebben enkele grootmeesters van de illustratie gekend. Voor zijn drie boekjes verzon Spaey zelf meer dan zestig fake covers. Net zoals bij de Amerikaanse paperbacks zijn het grootste deel van die covers bedoeld voor hard-boiled detective en crime novels. Dat Spaey dames kan tekenen op hun lekkerst, dat weten we al, dus daar zal ik niet meteen nog veel meer woorden aan vuilmaken, maar deze uitgaven triomferen op alle vlak over zijn vorige boekjes met modeltekeningen. Spaey kent zijn bronmateriaal en veel van de taglines die een titel van zo’n fake paperback moeten inleiden zijn goed gevonden oneliners of verwijzingen naar muziek, film of andere media. Leuk om als lezer te ontdekken dat een flard Nirvana of een snuifje Morrissey zijn weg gevonden heeft naar Spaeys tekentafel. Dat zorgt voor een soort spelelement bij het lezen van deze boekjes. Ook grafische verwijzingen steken de kop op. Zo komt de kop van Private Dick Dirk Blayme me zeer bekend voor.

Spaey voorziet in de illusie van echtheid door allerlei dingen toe te voegen aan zijn tekeningen: citaten van verrukte lezers, een prijskaartje, kreukels in de cover, enzovoort. Ook dit draagt bij aan een prettige kijkervaring. De boekjes zijn gedrukt op zeer stevig papier en hebben een kartonnen cover. Self publishing op zijn best. En dan heb ik het nog niet over de kleuren gehad. Bij mijn weten is dit de eerste keer dat Spaey zijn eigen beheer-uitgaven inkleurt. Hij hanteert een helder en flashy palet en gooit er af toe een filtertje erover om het geheel wat ouder te laten lijken. Zijn meisjes hebben er nog nooit zo goed uitgezien. Elk boekje heeft ook een speciale pagina achterin die gereserveerd wordt voor een echte tekening wanneer je zo’n set boekjes aanschaft. Een unieke Spaey-dame alleen voor jou. Verzamelaars aller naties verenigt u.

Ik wou dat ik nog iets negatiefs kon toevoegen om de boel hier wat uit te balanceren maar ik vrees dat ik niets gevonden heb. Deze drie boekjes zijn simpelweg een prachtig voorbeeld van wat je met uitgaven in eigen beheer kan doen. Vrees dus niet voor omkoperij. Ik heb, zoals alle stervelingen, betaald voor mijn exemplaartjes, maar Spaey heeft me wel het telefoonnummer van die blondine op pagina acht van het eerste boekje beloofd…