Sandra de Haan
Op zoek naar vader
Israëliche graphic novel kan zich meten met de beste Amerikaanse voorbeelden
Op zoek naar vader

Rutu Modan - Exit Wounds.
Drawn & Quarterly
(€29,95).
Rutu Modans graphic novel Exit Wounds biedt een kijkje in het moderne Tel Aviv. Haar antiheld Koby Franco is een taxichauffeur die goede zaken doet omdat veel mensen niet meer met de bus, een gewild doelwit van zelfmoordterroristens, durven. Hij deelt de taxi met zijn tante Ruthie, een kenau die altijd haar zin krijgt. Het feit dat hij ook nog bij haar en zijn oom inwoont, maakt zijn leven er niet gemakkelijker op. Oorlog of niet, het leven gaat natuurlijk gewoon door buiten het bereik van de journaalcamera’s.

Tijdens een van Koby’s ritjes wordt hij door een onbekende vrouw aangesproken. Er is weer eens een bomaanslag geweest en zij vermoedt dat het enige ongeïdentificeerde slachtoffer zijn vader was. Ze wil hem helpen dit mysterie op te lossen, niet zonder enig eigenbelang. Wat zij met zijn vader van doen had wordt pas gaandeweg duidelijk. Wantrouwend maar nieuwsgierig gaat hij met haar op zoek naar ooggetuigen van de aanslag. Dit boek klinkt als zware kost. Alleen de titel al. Toch is het een onverwacht luchtig verhaal geworden. Zonder sentimenteel te worden of in politieke propaganda te vervallen, heeft Modan een warm menselijk verhaal neergezet met een verfrissend gevoel voor humor. Een voorbeeld: als Koby met Rumi naar het lijkenhuis gaan om het lijk van zijn vader te zoeken, worden ze hartelijk verwelkomd door een receptioniste, die zo luchtig en bijna vrolijk over begrafenissen praat dat het zowat kolderiek wordt. Toch vermoed je dat dit niet verzonnen is, maar de alledaagse praktijk in een land waar evenveel doden vallen als er parkeerbonnen uitgeschreven worden.

Als je niet wist dat Modan Israelisch is, zou je denken dat deze prachtig verzorgde uitgave uit Amerika of Canada kwam. Haar werk sluit namelijk erg goed aan bij de alternatieve scene aldaar. Denk aan Debbie Drechsler en Paul Hornschemeier. De subtiele kleuren zijn een lust voor het oog. Het vaak houterige tekenwerk wringt hier en daar wel wat, maar de sfeervolle en heel eigen stijl weegt daar ruimschoots tegenop. Modan is met 40 jaar niet bepaald een beginner. Als illustrator heeft ze al internationaal de aandacht getrokken met werk voor onder andere Le Monde en The New Yorker. Haar strips hebben diverse prijzen gewonnen. Ze geeft momenteel les in striptekenen en illustratie aan de kunstacademie. Een produktieve dame dus, van wie we vast nog veel gaan horen.